пʼятницю, 11 березня 2016 р.

ГРА – ПОДОРОЖ


« У ЦАРСТВІ  РІДНОЇ МОВИ »

3 клас

Мета: 
розширити знання учнів про українську мову; 
показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору; 
розвивати мовлення учнів; 
викликати бажання любити рідну мову, свій народ, рідну землю.


Хід  гри - подорожі

1-й ведучий. 
Запрошуємо вас у найправдивішу казку.
До неї відкриється вхід через мить.

2-й ведучий.
Із серцем відкритим, з обличчям без маски
У світ цей чарівний сміливо ступіть.

1-й ведучий. 
Тут мешканці будуть до нас всі гостинні.
Тож швидше в відчинені двері іди.

2-й ведучий. 
Господарка казки – красуня чудова –
Вийшла вітати гостей дорогих.

( Чути стукіт у двері. Заходить дівчинка у вишитій сорочці і у віночку на голові).

Дівчинка.
Я – наука непроста, хоча і цікава,
В королівстві я живу слова і забави.
І в свою майстерню мовну, доки ви зі мною,
Мовних скарбів пребагато візьмете з собою.
В подорож усіх вас кличу, до складних завдань.
Тож не зрадьте, любі діти, моїх сподівань.
Хто ще думає, міркує,можу підказати:
Поскладайте літери ви швидко на моєму платті.
Ну,нарешті, здогадались, хто я?
Звать мене, звичайно,

Діти.                  Українська мова!

Вчитель.  Тож давайте, діти, запросимо Мову подорожувати разом з нами.

Учень.       Ми про тебе , мово, багато віршів знаємо. Ось послухай.

1-й  учень.         Українська моя рідна мово, в кожнім слові твоїм – цілий світ!
                           Бачу барви у нім веселкові і калини червоний світ.

2-й  учень          А ще небо блакитне, бездонне, і ярило, й пшеничні поля,
                          Плескіт рік, шум гаїв невгамовний – вся моя українська земля.

3-й  учень         Вона, як ніжна пісня колискова,
                         Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ.
                        Ця мова, наче пташка світанкова, що гордо лине в стрімкий                                    політ.

4-й  учень        Велична, щедра і прекрасна мова!
                       Прозора й чиста, як гірська вода.
                       Це Українська мова барвінкова така багата й вічно молода.

5-й  учень    Вимовляю кожне слово, кожне слово, наче спів.
                   Найдорожча рідна мова, мова діда і батьків.

6-й  учень    Спитай себе, дитино, хто ти є,і в серці обізветься рідна мова,
                    І в голосі яснім імя твоє просяє наче зірка світанкова.
                    З родинного гнізда, немов пташа, ти полетиш, де світу далечизна,
                    Та в рідній мові буде вся душа і вся твоя дорога, вся Вітчизна.

Дівчинка виконує пісню « Україна»)

Вчитель. Звичайно для кожного народу дорога своя мова, для росіян – російська, для білорусів – білоруська, для поляків – польська. А для нас, українців – українська.
·       « Рідна мова дорога людині, як саме життя », - так говорить народна мудрість.
·       Без мови не може існувати народ, його культура.
·       Мова – це найдивовижніший витвір, що створила людина за свою історію.
-       
  Як  ви думаєте, чи завжди мова була такою, як зараз?

Йшов час, змінювалася людина, змінювалася її мова. Багато людей доклали зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли читати й писати.

Українська мова належить до високорозвинених мов світу. У далекому 1934 році у Франції на конкурсі мов наша мова була визнана другою серед європейських мов за милозвучністю.

Учень.                        Я хочу загадати вам загадку.
                                   На базарі їх не купиш, на дорозі не знайдеш,
                                   І не завжди на терезах ти ціну їм підбереш.
                                   Що це?

Діти.        Знання.

Мова.  Любі діти! Ви – учні 3-го класу, вже багато знаєте. Тож пропоную вам познайомитися і показати свої знання з української мови.

Вчитель.  Ви будете працювати зараз у групах. Об’єднайтеся у групи за кольорами.

(Діти об’єднуються у 4 групи – «Чомусики», «Пізнайки», «Питайлики» та
 «Барвінчата»)

Вчитель.  Команда « Чомусики»  готова?

Діти.  Готові!

Вчитель.   Ваш девіз?

Діти.     Ми Чомусиками стали, щоб усе на світі  взнали.

Вчитель.   Команда « Пізнайки» готова?

Діти.      Готова!

Вчитель.     Ваш девіз?

Діти.  Ми все хочемо пізнати. Щоб розумними зростати.

Вчитель.   Команда « Питайлики» готова ?

Діти.  Готова!

Вчитель.  Ваш девіз?

Діти.   Що? Коли?  Чому і як? Хоче знати всяк.

Вчитель.  Команда « Барвінчата» готова?

Діти. Готова!

Вчитель. Ваш девіз?

Діти.  Нам багато треба вчити, щоби мову збагатити.

Вчитель. Починаємо розминку.

Відгадування шарад, логогрифів, анаграм ( для кожної команди по 1 шараді)
Мене ти здавна звик любити, і завжди ситий ти за це,
Та тільки « у» на « і» змінити, - залізу я на деревце.  ( булка – білка)

Хоч білий, вата не така, мене ти зробиш з молока.
А прочитаєш навпаки, то приготуєш пиріжки.  ( сир – рис)

На мені молотять хліб, віють, сушать кілька діб,
А якщо з кінця читати, будуть миші утікати.   ( тік – кіт)

Люблять нас усі збирати після дощику в ліску,
А як букву « г» відняти, будем плавати в ставку.  ( гриби – риби)

Підведення підсумків.

Мова.  Ось конверт. Туди заглянем. Щось сама не розберу, допомоги в вас прошу.

Капітани команд команд отримують конверти з завданнями.

Завдання.
     Правильно закінчіть прислів’я.
       Поясніть значення українських народних висловів.
       Із окремих слів скласти прислів’я. Пояснити його зміст.

« Чомусики»
1.     Знай більше, а говори … ( менше)
2.     Тримати ніс за вітром.
3.     Як, мова, саме, дорога, життя, рідка, людині.

«Пізнайки»
1.  Корінь навчання – гіркий, а плід - … ( солодкий)
2.  Язик  до Києва доведе.
3.  Тому, хто, треба, хоче, мало, знати, спати, багато.
                                                       
« Питайлики»
1.     Краще річ нова, а дружба …  ( стара).
2.     У кишені вітер гуляє.
3.     Диво, українська, калинове, мово, наше, ти.

« Барвінчата»
1.     Праця годує, а лінь … ( марнує).
2.     Танцювати під чужу дудку.
3.     Людський, мова, скарб, є, то.

Вчитель.  Ви вживали слова « більше-менше», « гіркий-солодкий», « нова-стара». Як вони називаються?

Доповніть речення.
Антоніми це …

Мова. Молодці, гарно працюєте. За кожне виконане завдання отримуєте по 1 балу.

Підведення підсумків.

Мова.  Пропоную вам відгадати ще й граматичні загадки.

Вчитель. « Левада», «метро», « пиріг», « радіо» - як називаються ці слова?

Діти.  Словникові.

Вчитель.  Запишіть їх на дошці.

Мова. В Україні кажуть, що бабська зброя – віник та язик, бо українки славляться не тільки гострим розумом, а й гострим язичком. Та хлопці наші теж у кишеню за словом не лізуть.

Оголошую конкурс « Переговори  сусіда».

(Діти вчать скоромовки, виходять парами і, розповідаючи скоромовку, намагаються переговорити сусіда)

1.                Ходить квочка коло кілочка, водить діточок коло квіточок.
2.                Карл у Клари украв корали, а Клара у Карла украла кларнет.
3.                На дворі трава, на траві дрова, не рубай дрова, бо трава здорова.
4.                В ямі не спиться вусатому сому, сому вусатому сумно самому.

Підводиться підсумок змагань. Оголошується команда-переможець.

Вчитель. Український народ любить жартувати. Яка б не була втомлена людина, але, почувши влучний жарт, - усміхається.
Пропонуємо декілька сценок у виконанні учнів нашого класу.

На  уроці.
Вчитель. Яке завдання у нас було? Петров!
Петров. Позначити число у іменниках « штани» й « весна».
               Чи однина, чи множина.
Вчитель. То ти вже виконав чи ні?
Петров. « Весна», це ясно, в однині, от із «штанами» щось не те…
                Завдання дуже не просте.
Вчитель.   І чим же, поясни мені, оті « штани» такі складні?
Петров.  У чому складність? Бо штани до половини – однина, а трохи нижче
                – множина.

Відкриття.
Петрик читає книжку і час від часу вигукує.
Петрик. Ти дивись! Нічого собі! Хто б міг подумати!
Мати.     Що ти читаєш, синку? Мабуть, детектив?
Петрик.  Та ні, орфографічний словник.

Ось такі близнята.
На уроці мови вчитель пита Вову:
-         А скажи тепер мені як же буде в множині іменник « людина»?
Й говорить дитина:
-         А це слово буде у множині « люди».
-         Бачу, знаєш мову - , хвалить вчитель Вову, - мудрий ти хлопчина,
-         А як же буде в множині іменник « дитина»?
І на  це питання Вова без вагання:
-         Як таке не знати? Це ж буде « близнята».

1-й ведучий. Безліч пісень вміщує скарбниця українського народу. І ллються над чарівною природою України слова солов’їної української мови, переплітаються із чарівною мелодією.

Діти виконують пісню « Черевички».

1-й учень. Буду я навчатись мови золотої у трави-веснянки, у гори крутої,
                 В потічка веселого,що постане річкою,
                 В пагінця веселого, що  зросте смерічкою.

2-й учень. Буду я навчатись мови-блискавиці,
                  В клекоті гарячім кованої криці,
                  В огневиці пружному ниви колоскової,
                  В леготі шовковому пісні колискової.

Вчитель. Ось і підійшла до завершення наша подорож. Бажаю вам успіхів у
                  вивченні рідної мови, щоб кожен урок був для вас святом і
                  відкриттям.
                  Як парость виноградної лози, плекайте мову.
                  Пильно й неустанно політь бурян. Чистіше від сльози
                  Вона хай буде. Вірно і слухняно
                  Нехай вона щоразу служить вам.

Вчитель.  Думаю, що ваші серця запамятали слова про багатство, мелодійність української мови – нашої гордості. Мови, якою ми розмовляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування. І я з великою приємністю хочу вам повідомити, що сьогодні починається тиждень української мови в початкових класах. Вас очікують цікаві завдання,вікторини, мовний турнір, засідання клубу ерудитів, літературний конкурс.
Всім школярам я зичу перемоги.
І знань глибоких, творів пречудових.
Хай стеляться у світ життя дороги,
І не забудьмо маминої мови!
   

Немає коментарів:

Дописати коментар