« У ЦАРСТВІ РІДНОЇ МОВИ »
3 клас
Мета:
розширити знання учнів про українську мову;
показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору;
розвивати мовлення учнів;
викликати бажання любити рідну мову, свій народ, рідну землю.
Хід гри - подорожі
1-й ведучий.
Запрошуємо вас у найправдивішу казку.
До неї відкриється вхід через мить.
2-й ведучий.
Із серцем відкритим, з обличчям без маски
У світ цей чарівний сміливо ступіть.
1-й ведучий.
Тут мешканці будуть до нас всі гостинні.
Тож швидше в відчинені двері іди.
2-й ведучий.
Господарка казки – красуня чудова –
Вийшла вітати гостей дорогих.
( Чути стукіт у двері. Заходить дівчинка у вишитій сорочці і у віночку на голові).
Дівчинка.
Я – наука непроста, хоча і цікава,
В королівстві я живу слова і забави.
І в свою майстерню мовну, доки ви зі мною,
Мовних скарбів пребагато візьмете з собою.
В подорож усіх вас кличу, до складних завдань.
Тож не зрадьте, любі діти, моїх сподівань.
Хто ще думає, міркує,можу підказати:
Поскладайте літери ви швидко на моєму платті.
Ну,нарешті, здогадались, хто я?
Звать мене, звичайно,
Діти. Українська мова!
Вчитель. Тож давайте, діти, запросимо Мову подорожувати разом з нами.
Учень. Ми про тебе , мово, багато віршів знаємо. Ось послухай.
1-й учень. Українська моя рідна мово, в кожнім слові твоїм – цілий світ!
Бачу барви у нім веселкові і калини червоний світ.
2-й учень А ще небо блакитне, бездонне, і ярило, й пшеничні поля,
Плескіт рік, шум гаїв невгамовний – вся моя українська земля.
3-й учень Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ.
Ця мова, наче пташка світанкова, що гордо лине в стрімкий політ.
4-й учень Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це Українська мова барвінкова така багата й вічно молода.
5-й учень Вимовляю кожне слово, кожне слово, наче спів.
Найдорожча рідна мова, мова діда і батьків.
6-й учень Спитай себе, дитино, хто ти є,і в серці обізветься рідна мова,
І в голосі яснім ім’я твоє просяє наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа, ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа і вся твоя дорога, вся Вітчизна.
( Дівчинка виконує пісню « Україна»)
Вчитель. Звичайно для кожного народу дорога своя мова, для росіян – російська, для білорусів – білоруська, для поляків – польська. А для нас, українців – українська.
· « Рідна мова дорога людині, як саме життя », - так говорить народна мудрість.
· Без мови не може існувати народ, його культура.
· Мова – це найдивовижніший витвір, що створила людина за свою історію.
-
Як ви думаєте, чи завжди мова була такою, як зараз?
Йшов час, змінювалася людина, змінювалася її мова. Багато людей доклали зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли читати й писати.
Українська мова належить до високорозвинених мов світу. У далекому 1934 році у Франції на конкурсі мов наша мова була визнана другою серед європейських мов за милозвучністю.
Учень. Я хочу загадати вам загадку.
На базарі їх не купиш, на дорозі не знайдеш,
І не завжди на терезах ти ціну їм підбереш.
Що це?
Діти. Знання.
Мова. Любі діти! Ви – учні 3-го класу, вже багато знаєте. Тож пропоную вам познайомитися і показати свої знання з української мови.
Вчитель. Ви будете працювати зараз у групах. Об’єднайтеся у групи за кольорами.
(Діти об’єднуються у 4 групи – «Чомусики», «Пізнайки», «Питайлики» та
«Барвінчата»)
Вчитель. Команда « Чомусики» готова?
Діти. Готові!
Вчитель. Ваш девіз?
Діти. Ми Чомусиками стали, щоб усе на світі взнали.
Вчитель. Команда « Пізнайки» готова?
Діти. Готова!
Вчитель. Ваш девіз?
Діти. Ми все хочемо пізнати. Щоб розумними зростати.
Вчитель. Команда « Питайлики» готова ?
Діти. Готова!
Вчитель. Ваш девіз?
Діти. Що? Коли? Чому і як? Хоче знати всяк.
Вчитель. Команда « Барвінчата» готова?
Діти. Готова!
Вчитель. Ваш девіз?
Діти. Нам багато треба вчити, щоби мову збагатити.
Вчитель. Починаємо розминку.
Відгадування шарад, логогрифів, анаграм ( для кожної команди по 1 шараді)
Мене ти здавна звик любити, і завжди ситий ти за це,
Та тільки « у» на « і» змінити, - залізу я на деревце. ( булка – білка)
Хоч білий, вата не така, мене ти зробиш з молока.
А прочитаєш навпаки, то приготуєш пиріжки. ( сир – рис)
На мені молотять хліб, віють, сушать кілька діб,
А якщо з кінця читати, будуть миші утікати. ( тік – кіт)
Люблять нас усі збирати після дощику в ліску,
А як букву « г» відняти, будем плавати в ставку. ( гриби – риби)
Підведення підсумків.
Мова. Ось конверт. Туди заглянем. Щось сама не розберу, допомоги в вас прошу.
Капітани команд команд отримують конверти з завданнями.
Завдання.
Правильно закінчіть прислів’я.
Поясніть значення українських народних висловів.
Із окремих слів скласти прислів’я. Пояснити його зміст.
« Чомусики»
1. Знай більше, а говори … ( менше)
2. Тримати ніс за вітром.
3. Як, мова, саме, дорога, життя, рідка, людині.
«Пізнайки»
1. Корінь навчання – гіркий, а плід - … ( солодкий)
2. Язик до Києва доведе.
3. Тому, хто, треба, хоче, мало, знати, спати, багато.
« Питайлики»
1. Краще річ нова, а дружба … ( стара).
2. У кишені вітер гуляє.
3. Диво, українська, калинове, мово, наше, ти.
« Барвінчата»
1. Праця годує, а лінь … ( марнує).
2. Танцювати під чужу дудку.
3. Людський, мова, скарб, є, то.
Вчитель. Ви вживали слова « більше-менше», « гіркий-солодкий», « нова-стара». Як вони називаються?
Доповніть речення.
Антоніми це …
Мова. Молодці, гарно працюєте. За кожне виконане завдання отримуєте по 1 балу.
Підведення підсумків.
Мова. Пропоную вам відгадати ще й граматичні загадки.
Вчитель. « Левада», «метро», « пиріг», « радіо» - як називаються ці слова?
Діти. Словникові.
Вчитель. Запишіть їх на дошці.
Мова. В Україні кажуть, що бабська зброя – віник та язик, бо українки славляться не тільки гострим розумом, а й гострим язичком. Та хлопці наші теж у кишеню за словом не лізуть.
Оголошую конкурс « Переговори сусіда».
(Діти вчать скоромовки, виходять парами і, розповідаючи скоромовку, намагаються переговорити сусіда)
2. Карл у Клари украв корали, а Клара у Карла украла кларнет.
3. На дворі трава, на траві дрова, не рубай дрова, бо трава здорова.
4. В ямі не спиться вусатому сому, сому вусатому сумно самому.
Підводиться підсумок змагань. Оголошується команда-переможець.
Вчитель. Український народ любить жартувати. Яка б не була втомлена людина, але, почувши влучний жарт, - усміхається.
Пропонуємо декілька сценок у виконанні учнів нашого класу.
На уроці.
Вчитель. Яке завдання у нас було? Петров!
Петров. Позначити число у іменниках « штани» й « весна».
Чи однина, чи множина.
Вчитель. То ти вже виконав чи ні?
Петров. « Весна», це ясно, в однині, от із «штанами» щось не те…
Завдання дуже не просте.
Вчитель. І чим же, поясни мені, оті « штани» такі складні?
Петров. У чому складність? Бо штани до половини – однина, а трохи нижче
– множина.
Відкриття.
Петрик читає книжку і час від часу вигукує.
Петрик. Ти дивись! Нічого собі! Хто б міг подумати!
Мати. Що ти читаєш, синку? Мабуть, детектив?
Петрик. Та ні, орфографічний словник.
Ось такі близнята.
На уроці мови вчитель пита Вову:
- А скажи тепер мені як же буде в множині іменник « людина»?
Й говорить дитина:
- А це слово буде у множині « люди».
- Бачу, знаєш мову - , хвалить вчитель Вову, - мудрий ти хлопчина,
- А як же буде в множині іменник « дитина»?
І на це питання Вова без вагання:
- Як таке не знати? Це ж буде « близнята».
1-й ведучий. Безліч пісень вміщує скарбниця українського народу. І ллються над чарівною природою України слова солов’їної української мови, переплітаються із чарівною мелодією.
Діти виконують пісню « Черевички».
1-й учень. Буду я навчатись мови золотої у трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого,що постане річкою,
В пагінця веселого, що зросте смерічкою.
2-й учень. Буду я навчатись мови-блискавиці,
В клекоті гарячім кованої криці,
В огневиці пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової.
Вчитель. Ось і підійшла до завершення наша подорож. Бажаю вам успіхів у
вивченні рідної мови, щоб кожен урок був для вас святом і
відкриттям.
Як парость виноградної лози, плекайте мову.
Пильно й неустанно політь бур’ян. Чистіше від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам.
Вчитель. Думаю, що ваші серця запам’ятали слова про багатство, мелодійність української мови – нашої гордості. Мови, якою ми розмовляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування. І я з великою приємністю хочу вам повідомити, що сьогодні починається тиждень української мови в початкових класах. Вас очікують цікаві завдання,вікторини, мовний турнір, засідання клубу ерудитів, літературний конкурс.
Всім школярам я зичу перемоги.
І знань глибоких, творів пречудових.
Хай стеляться у світ життя дороги,
І не забудьмо маминої мови!
Немає коментарів:
Дописати коментар