пʼятницю, 11 березня 2016 р.

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ в 4 класі




  Тема : Узагальнення знань і вмінь з теми  «Дієслово».

Мета:  
узагальнити й систематизувати набуті знання з
 даної теми;                   
удосконалювати вміння розпізнавати часові форми дієслова. 
Виробляти навички правопису особових закінчень дієслова та закріпити навички правопису не з дієсловами; вміння правильно вимовляти дієслова з –ться, -шся. 
Розвивати вміння аналізувати й синтезувати мовні явища, розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, пам’ять, увагу. 
Виховувати інтерес до вивчення рідної української мови.

Хід  уроку

І. Організаційний момент

Дзвенить дзвінок. Починається урок.
Будемо старанно працювати.
Щоб мову рідну гарно знати!

Ми з вами живемо на Україні. Наша українська мова милозвучна, багата, щедра, але має свої  секрети. 
І на кожному уроці української мови ви розкриваєте ці секрети. 
У нас сьогодні незвичний урок – урок - подорож.

ІІ. Оголошення теми, мети та очікуваних результатів.

-         Ви любите подорожувати?

-         Сьогодні ми на веселому потязі « Дієслово» вирушимо в Країну чарівної мови, яка гостинно відчиняє нам двері. 
Наш потяг вирушатиме зі станції « Частини мови». 
Під час подорожі ми згадаємо, що вивчили на уроках про дієслово. 
Але під час подорожі ми чогось очікуємо, щось хочемо узнати, побачити.

( Інтерактивна вправа « Очікування»)

-         Чого кожен з вас очікує від уроку? ( відповіді учнів)

-         Мої очікування:

1.     Ви повинні узагальнити вивчене про дієслово, згадати все що вчили;

2.     Доведете, що багато вмієте і знаєте;

3.     Точно і красиво будете висловлювати свої думки;

4.     Будете злагоджено всі працювати, щоб переконати, що любите і знаєте рідну мову.

Якою буде наша подорож ми побачимо в кінці уроку.

ІІІ. Але ж щоб потяг міг рухатися і ми вирушили в подорож потрібно купити квитки. 
Вони і все інше, що нас чекає в дорозі будуть незвичайні – словесні.
( записуємо дату)
  
     
            1. Хвилинка каліграфії:
ББ  бб  Бб  Ббб ББ  бібл.  Бз  бу  еб

Білий росяний підсніжник раптом блиснув з-під містка.

-         Підкреслити головні члени речення.

-         Посадку в потяг закінчимо словниковим диктантом.

Ввечері, взимку,влітку, вперед, гектар, держава, дисципліна, інженер, ліворуч, механік, мізинець, назад, океан (перевірка за картками на партах).

Зайняли місця і вирушаємо в дорогу.

ІV. Узагальнення і систематизація знань.
      
Під час подорожі є зупинки.

      1.   Зупинка « Мозкова атака» ( відповіді на запитання):
-         Яку частину мови вивчали?
-         Що таке дієслово?
-         Яким членом речення найчастіше є дієслово?
-         Як називається початкова форма дієслова?
-         На які питання відповідає неозначена форма дієслова?
-         Як пишеться частка «не» з дієсловом?
-         Які часові форми дієслова ви знаєте?
-         Як змінюються дієслова минулого часу? ( числами і родами)
-         Теперішнього?
-         Майбутнього? ( числами й особами)
-         Коли можна визначити рід дієслова ? ( в минулому часі)
-         На скільки дієвідмін поділяються дієслова?
-         Як визначити дієвідміну?
   
      2. Зупинка « Мовна розминка»
Картки з прислівями спочатку під керівництвом вчителя (усно); самостійно записати в зошиті.

     3.    Зупинка « Грамотії»
-         У  яких числах вживаються дієслова? ( картка кріпиться на дошку)

-         Послухайте ряд дієслів, відгадайте про що йдеться, скласти кілька речень
 ( картка3, малюнки про весну).

Кращі речення записати.

     4.  Зупинка « Будь уважний» ( біля дошки), (Виділення часів дієслів)

   1.    Скоро сонечко пригріє, потечуть струмки, темний гай зазеленіє, зацвітуть квітки.
   2.   Ми дзвіночки, лісові дзвіночки, славим день. Ми співаєм, дзвоном зустрічаєм. День! День!
   3.   Ми гуляли в полі, ми збирали квіти.
   4.   Всі ми будемо дружити, станем як одна сімя.

\    5.    Зупинка « Мудреці» ( в зошитах, запис речення).
Мудрим ніхто не родився, а навчився.
-         Скільки слів у реченні?
-         Як пишемо «не» з дієсловами?( можна скласти свої речення)

     6.  Зупинка « Країна фразеологія» ( групова робота).
-         зєднати вислови ( картки)
-         назвати дієслова ( змінити за часами)

    7.    Зупинка « Фізкультхвилинка» гра

Риба  плаває                    риба говорить
Півень співає                  дерево танцює
Дерево росте                   собака нявчить
Стіл стоїть                       горобець кричить 
Квітка цвіте                     кіт говорить 
Сонце світить                  заєць співає

Діти посміхаються і тихо за парти сідають.
Подорож продовжується.

     8. Зупинка  « Відшукувані» ( вибірковий диктант, коментувати)
-         Знайти і записати дієслова. Визначити час і особу.

У нас вітерець хату мете.
А сонечко нам хліб пече.
Вода сама ллється.   ( вимова)
Все гаразд ведеться. ( вимова)
                                         Т.Коломієць

Божий світ оповитий красою. Задрімав у легенькому сні.
Степ кругом засріблився росою. З річки ллються веселі пісні.

Фізкультхвилинка  для очей.

     9.   Зупинка « Ігрова»  ( усно,сигнальні картки)
-                     Показати дієвідміну дієслів:
Гріти (І), дзижчати (ІІ), дзюрчати ( ІІ), дарувати (І), дивитися (ІІ), дбати (І),
дружити ( ІІІ), нарікати (І), непокоїти.

Вправа 153 ( письмово).

    10.     Зупинка « Добери синонім»  ( картка)
Думати         – мислити, міркувати, гадати
Кричати       – галасувати, горланити
Говорити      -  казати, розмовляти, верещати
Перемогти   -  подужати, перебороти, подолати

         11.  Зупинка « Фонетична»  ( усно, разом, картка)
Вимова дієслів з  -ться, - шся

    12.  Зупинка  « Загублені букви»  ( картки в парах)

Коментування.

    13.    Зупинка  « Розбір» ( дієслово як частина мови)

V. Підсумок уроку.

Ось і добігла кінця наша подорож.
Чи виправдались ваші очікування?
Оцінювання і аналіз роботи учнів на уроці.

Домашнє завдання : повторити все про дієслово



Гомінка , немов сопілка.
Запашна, як вишні гілка.
Мусиш завжди, як і ти,
Рідну мову вчити і берегти.
                         Н.Лаврів


Нехай бринять і пахнуть квіти,
Нехай почує Божий рай,
Як на землі радіють діти
І звеселяють рідний край.
( Вказати дієслова. Вказати часову форму і дієвідміну дієслів)


Працював, люблять, зраділа.
Слово – питання -  час -  число – початкова форма

Немає коментарів:

Дописати коментар