середу, 16 березня 2016 р.

Урок читання в 3 класі

3 клас
 Урок  читання

Урок засвоєння нових знань


Тема:  Життя і творчість Тараса Шевченка. 
            А. Лотоцький « Малий Тарас  чумакує».

Мета: Розширити знання учнів про дитячі роки Тараса Шевченка, його
             бажання пізнавати світ, про багату дитячу уяву. 
            Розвивати вміння  переказувати прочитане. 
            Викликати співчуття до сирітської долі поета.

Обладнання: Портрет Т.Г.Шевченка, « Кобзар», ілюстрації до творів.

Немає в світі поета, який стільки важив би в житті свого народу, як Шевченко.
( М.Рильський)

Хід  уроку

І. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.

   1. Розповідь про Т.Г.Шевченка.

        У кожного народу є великі поети, яких знають всі. Для українського народу таким поетом є Тарас Григорович Шевченко. Його ще називають Великим Кобзарем, бо свою найкращу книгу він назвав «Кобзар».

-          У кого в сімї є ця книга?

-         Хто вам її показував?

Т.Г.Шевченко народився у Моринцях 1814 року на Черкащині в сімї кріпака.

У старій хатині, в кріпаках колись,
В тихий день весняний хлопчик народивсь.
У тяжкій неволі ріс малий Тарас,
Він не вчився в школі, він ягнята пас.

Родина Шевченків була дуже велика. В хаті діда Івана жило 13 душ. Увечері сяде дід на призьбі, малий Тарас коло нього, показує дід на темне небо, на зорі.

Дід: - Ото чумацький шлях! Ото їдуть, їдуть чумаки, навколо самий степ та тиша, і ковила не шелесне. Глянуть на зорі – ото їм і дорога ( показує).

Тарас: - А вони ж, чумаки, коло нас Чорним шляхом їдуть?

Дід: - Еге ж, Чорним ( киває дід).

Тарас: - А чому він Чорний, тому що чумаки чорні?

Дід (сміється): А того він Чорний, що страшний.

Тільки хотів Тарас розпитати, чому ж він страшний, як покликала Катруся, бо спати вже час пора було.

2.  Бесіда за репродукцією картини Т.Шевченка « Селянська родина». 

- Ви вже знаєте що Тарас Шевченко відомий не тільки як поет, а й як художник. 

Розгляньте репродукцію картини « Селянська родина».

- Кого зобразив художник? Як вони одягнуті, у що взуті? Яка хата?

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

     Сьогодні ми прочитаємо оповідання про сімю Шевченка, його перші роки життя.

ІІІ. Читання вступної статті ( с. 20)

       Учні ланцюжком читають статтю, відповідають на запитання:

-         Де і коли народився Т.Г.Шевченко?

-         Яким він ріс?

-         Хто викупив Тараса з кріпацької неволі?

-         Чому Тарасова зірка ніколи не згасне у нашій памяті?

IV.  Робота над оповіданням А. Лотоцького « Малий Тарас чумакує»
.
1.     Первинне ознайомлення із змістом твору. 
Читання кращими учнями оповідання « Малий Тарас Чумакує».

-         Про які роки життя поета йдеться в оповідання?

2.     Словникова робота. Тлумачення нових слів ( стріха, пасинок, вольниця)

3.     Бесіда за містом прочитаного.

– Чи мріяв Тарас почумакувати?

-                    -  Що він знав про чумаків?

4.     Вибіркове  читання.

– Як описано Кирилівку?

– Чому в хаті Шевченків було невесело?

– Що порадив дідусь татові?

–Прочитайте в особах розмову Тараса з батьком.

- Якими в уяві Тараса постали запорожці.

– Розгляд малюнка. Який епізод оповідання зобразив художник.

5.     Голосне читання твору учнями. Складання плану прочитаного.

 Учні читають оповідання по абзацах, добирають до кожного з них заголовки.

       6. Переказ оповідання за планом

V. Вікторина.

    - Рік народження Т.Г.Шевченка.
    - Село, в якому народився поет.
    - Імя діда, якого любив слухати Тарас.
    - Назва книги, в якій зібрані поезії Шевченка.
    - Імя старшої сестри – няньки Тараса.
    - Скільки душ проживало в хаті діда Івана?
    - В якому віці залишився Тарас без батьків?
    - Крім поезії, чим  захоплювався поет? 

VI.  Гра  « Вільний  мікрофон».

      Учитель ставить запитання « Який із творів Шевченка вам сподобався з попередніх класів? Чим саме?»  
Учні підходять до мікрофона і відповідають.

VII. Підсумок уроку.

-         Що ви дізналися про життя Т.Г.Шевченка?
-         Яка його книга є в кожній  українській сімї?
-         Чому Шевченка називають народним поетом?

VIII.   Домашнє завдання. Переказувати оповідання « Малий Тарас чумакує».


Немає коментарів:

Дописати коментар