середу, 16 березня 2016 р.

Інтегрований урок. 3 клас. Читання + Я і Україна

Інтегрований урок. 3 клас. Читання  +  Я і Україна.


Тема:    А. Григорук « В гурті й пісня в лад іде ». Прислівя.

Мета:  поглибити уявлення дітей про сімю, родину, рід,їх значення в житті
              людини, пробуджувати інтерес до історії свого родоводу. 
             Звернути  увагу учнів на майстерне використання автором оповідання
              скарбниці  народної мудрості. 
              Збагачувати образне мовлення  школярів, викликати пізнавальний                       інтерес  до пісні та бажання знати і любити народну творчість, вживати               у мовленні прислівя, приказки.
              Навчати визначати головну думку твору. 
              Розвивати активність   мислення, творчу уяву.
             Виховувати почуття любові і поваги до своїх рідних, інтерес до
             народної  мудрості, любов і пошану до народної пісні.

Обладнання:  портрет А.Григорука, макети «родовідних дерев», виставка
             сімейних  фотографій, запис пісні « Родина» ( сл. В.Крищенка, муз.
             О.Злотника).

Хід  уроку

І. Організація класу до уроку.

   Психоформула. (Діти тримаються за руки, промовляють слова)

Тепло своїх долоньок я дітям віддаю.
Урок новий, цікавий я з радістю почну.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.     Слухання вірша:

                    На світі білому єдине, як і Дніпрова течія,
                   Домашнє вогнище родинне,оселя наша і сімя.
                   В щасливі і сумні години, куди б нам не стелився шлях,
                   Не згасне вогнище родинне в людських запалених серцях.
                                                         ( Дмитро Білоус)

-         Про яке родинне вогнище йдеться у вірші?

2.     Розгадування ребусів.

7 я, Р 1 а, і д р ( переставити букви 1-р, 2-і, 3- д)

(на дошці прикріплені таблички з написами: сімя, родина, рід)

ІІІ. Оголошення теми, завдань уроку.

      Ми дуже часто у своєму мовленні використовуємо слово сімя і, здається, усе про неї знаємо.
 А чи справді це так? Наприклад, бабуся і дідусь, які живуть з вами, це ваша сімя чи родина? 
Сьогодні на уроці ми це зясуємо, дізнаємося більше про ваші родини, родовід. Продовжимо знайомство з родиною Бубликів із оповідання А.Григорука « В гурті й пісня в лад іде».

IV. Надання необхідної інформації.

1.     Ми з вами – український народ, який складається з малих та великих, дружних і працьовитих родин. Сім’я, мов сонечко, зігріває людину від її народження до кінця днів. Вона є осередком любові й тепла для дитини, дає їй уявлення про доброту, моральність, культуру поведінки. Тому в народі кажуть:

« Які мама й татко – таке й дитятко»

– Що ж таке сім’я? ( відповіді дітей)

Доповнення вчителя: 

Сім’я – це чоловік і жінка, їхні діти та інші особи, поєднані родинними зв’язками з подружжям, кровні родичі. Дитина належить до сімї своїх батьків і тоді, коли спільно з ними проживає.

Що таке родина ? ( група людей,яка складається з батька, матері, бабусі, дідуся, інших родичів, які живуть разом).

– А що таке рід? ( кілька поколінь, які походять від одного предка). 

Тобто, до складу роду входять уже кілька родин, родичі, рідня. А вже рід до роду – це народ.

Із історії роду: 
Ще в сиву давнину рід оселявся в одному місці, мав спільну власність і спільне господарство, разом дбав про харчування своїх членів,  управляючи ріллю, годуючи худобу,полюючи на звірів. Рід охороняв своїх членів від чужинців,підтримував згоду поміж членами роду. Чисельне зростання роду привело до того, що з роду почали відокремлюватися сімї, не втрачаючи однак з ним звязку. Відкриті археологами стоянки показують, що вони вистачали тільки на приміщення однієї сімї, зате кількість стоянок у поселенні одного роду збільшувалася. Сусідні роди, що їх, крім споріднення, єднала ще та сама мова, релігія, об’єднувалися у племена.
        Традиційно історію роду показують у вигляді дерева. Як дерево тримається на корінні, так і кожен рід тримається на найстарших його членах.  Коли ви складали власне родовідне дерево, то побачили, як ведеться рід від найстарших до найменших. Це і є родовід.

2.     « Насадження саду» з родовідних дерев.

– Візьмемо ваші деревця й посадимо з них сад: рід до роду.

А якщо до них додати родовідні деревця всіх українських дітей, то що ми одержимо? ( український народ).

Під запис пісні « Родина» діти прикріплюють аркуші на дошку.

3.     Розповіді дітей про одного з членів своєї сімї.

4.     Слово вчителя. 

Сімя – маленька держава, що має свої закони, обовязки, права, правила. 
Про одну з родин ми читали на попередньому  уроці читання. 

Пригадайте її і назвіть твір і його автора.

– Що  ви запамятали про Анатолія Григорука?

– Хто був головною дійовою особою?

V. Опрацювання  навчального матеріалу.

     1. Передбачення змісту твору за заголовком та ілюстрацією.

- Розгляньте малюнок на с.85. Назвіть членів родини Бубликів. 

Що вони роблять? 
У яку пору доби родина зібралася поспівати? Як ви гадаєте про що йтиметься в оповіданні.

     2. Підготовка до читання твору. Словникова робота.

Пояснення слів: господа, нищечком, спроквола, цибатий, віниччя, погребня.

-         Як ви розумієте слово « мовчкуватий»?

Доберіть синонім до слова спроквола ( повільно, не поспішаючи, мляво, неспішно, неквапно).

3.     Читання оповідання учнями.

4.     Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.

-  Про що розповідають у родині Бубликів вечорами?
- Знайдіть і прочитайте опис дідуся.
- Як у родині ставляться до пісні? Доведіть свою думку рядками тексту.
- Прочитайте, які почуття охоплювали Дениска?
- Чи всі добре заспівали?
- Чому хлопчик « півня пустив»?
- Що сказали дідусь і бабуся після співу?
- А як повелася Марянка?


5.     Спостереження за мовою твору

-         Які прислівя та приказки вживають дійові особи?

6.     Удосконалення читацьких навичок. Гра « Відшукай речення».

-         Бува сидить він нищечком…
-         Бабуня лукаво …
-         Як поприходять усі …
-         Пісня мужніє …
-         Він починає так старатися …
-         Годі вам …

-         Яка головна думка оповідання?

7.     Розповідь легенди. 

Одного разу Бог роздавав дітям подарунки. Коли закінчив прибігла маленька дівчинка, стала під дверима та й заплакала. Почув Бог, відкрив двері та й питає:
-         Чого ти плачеш, дитинко?
-         Бо мені жодного подарунка не залишилося. І тоді Бог відказує:
-         Не плач, не плач. Дам я тобі подарунок, який лишив для самого себе. І дав їй пісню. А тією дівчинкою була Україна.

Яке ж це диво – народна пісня. Багато століть лунає вона над нашою землею, як голос далеких предків.

8.     Виконання пісні « Місяць на небі» ( 1 куплет)

-         Які образи зявилися у вашій уяві?
-         Що ви побачили?
-         Що почули?

В родині Бубликів із покоління в покоління передають пісню, добре слово. 
А як у ваших родинах ставляться до народних пісень? 
Про що любите співати? 
Чи можна назвати родину Бубликів щасливою, як ви думаєте?

9.     Робота в маленьких групах. Складання формули щасливої сімї.

Вибрати з карточки ті слова, які характеризують щасливу сімю, вписати у квіточки. Зачитати.

Картка 1. Любов, повага, сварки,доброта, взаємопорозуміння, лінь, зневага,
                    підлість, праця, бійки.

Картка 2. Здоровя, допомога, байдужість, вірність, зрада, затишок,
                   піклування, грубість, хитрість, ненависть, щирість.

Візьмемо  квіточки і прикрасимо наші деревця. Який квітучий наш сад!
Нехай щасливими будуть наші родини і увесь наш народ.

VI. Підсумок уроку.

-         Що нового ви дізналися на уроці?
-         Що сподобалося найбільше?
-         Хто,на вашу думку, був найактивніший, найкраще відповідав?
-         Якими балами ви б оцінили свою роботу?

VII. Домашнє завдання.

   Читати оповідання в особах. Дібрати прислівя, приказки, загадки, вірші про сімю. Записати від рідних українську народну пісню.


Немає коментарів:

Дописати коментар