середу, 16 березня 2016 р.

Подорож до країни математики

Урок математики в початковій школі

Подорож  до  країни  математики


Мета:  Розвивати творчі здібності, кмітливість, спостережливість, увагу,
              память, мислення учнів, виховувати зацікавленість, старанність,
              любов до математики.

Обладнання: записи на дошці, картки з ребусами, таблиці для розвязування
                       задач, картки із завданнями для капітанів команд.


Хід  заходу

І. вступне слово вчителя:

- Сьогодні у нас година цікавої математики. Тому ми будемо розвязувати дуже цікаві завдання.

ІІ. Виконання завдань.

     Цікаві задачі.

1.    Летіло пять голубів. Трьох мисливець убив. Скільки зосталося? ( Три, бо двоє полетіло).

2.    Чи може їти дощ два дні підряд. ( Ні, бо між ними буде ніч)

3.    Скільки було: бабуся, дві дочки, дві матері та онука. ( 3)

4.    Вчили доньку рахувать: « Скільки буде пять і пять?»
Посміхнулась хитро доня. І сказала: « Дві долоні».
А скільки буде?  ( 10).

5.    Три коти у холодочку сірих мишок їли.
Проти кожного кота два коти сиділи.
Це задача, а не сміх, полічіть усіх котів. ( 3)

6.    У мами два сини, у кожного є сестра. Скільки дітей у мами? ( 3)

7.    Одне яйце варять 4 хв. Скільки потрібно часу, щоб зварити 5 яєць? (4хв.)

8.    Яке каміння в морі? ( мокре)

9.    Без чого не можна жити? ( без імені)

10.                       Двоє людей домовилися сісти в 5 вагон потягу. Але один сів у 5 вагон з кінця,а другий – у 5 вагон з початку. Скільки має бути вагонів у потязі, щоб вони зустрілися? ( 9 ).

11.                        Для олівця – це пенал. А що це для автомобіля? ( гараж)

12.                        Чи можна у ситі принести води? ( так, у вигляді льоду)


Логічні задачі.

1.    « Мій хвіст, - сказав кіт, - має 12 см і ще половину мого хвоста». Яка довжина хвоста цього кота? ( 18 см)

2.    У тварини дві ноги, дві ліві ноги, дві ноги попереду, дві позаду. Скільки ніг у тварини? ( 4)

3.    Моя мама народилася у неділю, а тато – на 55 днів пізніше. У який день тижня народився тато? ( 7х8= 56 (неділя), 55 – ( субота).

4.    Марійка має дві ляльки, три яблука, одну шоколадку, два апельсини, пять персиків і один велосипед. Скільки фруктів має Марійка? ( 10).

5.    Ти заходиш до кімнати, у якій є свічка і гасова лампа. Що ти запалиш спочатку? ( сірник)

6.    Стоїть у полі дуб. На дубі – три гілки, на кожній гілці – по три яблука. Скільки всього яблук? ( на дубі яблука не ростуть).

7.    Кухар насипав рис порівну у 2 склянки. Потім він з однієї склянки пересипав рис у каструлю. Де рису більше: у каструлі чи у склянці? (Порівну).

8.    Скільки кінців у палки? (2). 
У 2 палок? (4). 
У двох з половиною? (6).

9.    Що буде з козою, коли їй мине 7 років? ( буде 8).

10.                       На складі 5 цистерн з пальним, по 6т у кожній. З двох цистерн пальне вилили. Скільки цистерн залишилося на складі? (5).

11.                       Летіла зграя гусей: одна гуска попереду, а дві позаду; одна позаду і дві попереду, одна гуска між двома і три в ряд. Скільки було всього гусей?  ( 3).

Задачі на кмітливість.

1.    Василько написав на папірці число 89 і сказав Сергійку: « Не виконуючи ніяких записів, зменш число на 21». Сергійко відразу розвязав задачу. Як він це зробив? ( перевернув папірець).

2.    На галявині гралися зайці. Всього у них 18 вух. 4 зайці сховалися. Скільки зайців залишилося? Скільки в них ніг? ( 5 зайців, у зайців лапи, а не ноги).

3.    У сітці 5 груш. Як їх поділити між 5 дівчатками, але так, щоб одна груша залишилася в сітці? ( одній дівчинці дати грушу з сіткою).

4.    Юрко зібрав 6 кг паперу, а Тарас у 2 рази більше. Скільки ж паперу зібрав Степан?

5.    Якщо Марина старша на 2 роки від Віри, а Віра на 3 роки старша від Олі, то хто старший Марина чи Оля? ( Марина).

6.    Тимко сказав: « У мене 10 марок, а в тебе, Сашко, скільки?» Сашко відповів: « У мене стільки марок, скільки і в тебе, та ще половина всіх моїх марок». Скільки марок у Сашка? ( 15).

7.    Онук запитав дідуся: « Скільки тобі років?». Дідусь відповів: « Якщо проживу ще половину того, що прожив, та ще 1 рік, то мені буде 100 років». Скільки років дідусеві? ( 49).

Задачі на метод послідовного вилучення:

 Задача 1.  ( Можна запропонувати дітям розвязати самостійно)

                  Три дівчинки, Волошка, Ромашка і Фіалка, тримали у руках квіти  (волошки, ромашки і фіалки). Жодна з них не тримала квіти, від назви яких походить її прізвищі. Ромашка уважно розглядала фіалки,що їх тримала подруга. Які квіти  тримала кожна з дівчаток?

Складемо таблицю.

                     Волошка                   Ромашка                    Фіалка
волошки              -                               +                                 -
ромашки              -                               -                                 +
фіалки                  +                              -                                  - 

Таблиця  заповнюється в ході міркувань.

1.    Жодна з дівчат не тримала квіти, від назви яких походить прізвище. Отже,ставимо знак – напроти кожного прізвища і квітки, від назви яких походить прізвище.
2.    Ромашка уважно розглядає фіалки, які тримала її подруга, значить вона тримала не фіалки. Ставимо напроти прізвища « Ромашка» в ряду
« фіалки» знак -.
3.    Якщо Ромашка не тримала ромашки, фіалки, то значить вона тримала   «волошки». Ставимо напроти прізвища « Ромашка» у ряду «волошки»  знак +.
4.    У ряду « волошки» є відповіді -, +, значить у третій клітинці ставимо знак -.
5.    У стовпці « Фіалка» є дві відповіді -, значить у рядку « ромашки» ставимо знак +.
6.    Якщо Фіалка тримає ромашки, а Ромашка – волошки, то Волошка – фіалки, тому ставимо знак + напроти прізвища « Волошки» у рядку «фіалки».
Відповідь: Волошка тримала фіалки, Ромашка – волошки, Фіалка – ромашки.

Задача на обґрунтування суджень.

З трьох учнів (Антон, Богдан і Василь) два учні – відмінники. Визнач, хто відмінник, якщо у парі Антон і Богдан – один  відмінник, один - ні, а у парі Богдан і Василь теж один відмінник, один – ні.

Міркування.
Якщо з кожної пари взяти відмінником Богдана,то матимемо лише одного відмінника, а їх є два. Не можна також брати з однієї пари Богдана, а з другої – не Богдана, бо тоді вийде, що Богдан є одночасно і відмінником, і не відмінником. Отже, Богдана не можна включати в число відмінників. Тоді відмінниками можуть бути лише Антон і Василь.

Ребуси.
                  1 команда                                                   2 команда
            г  1  а    ( година)                                           с 3 ж  ( стриж) 
          рак   а=і     ( рік)                                             100 вп  ( стовп)
         пі  2   л     ( підвал)                                          3 буна  ( трибуна)

Естафета.
                     1 команда                                                   2 команда
              27 + 50          ( 77)                                    36 + 40           ( 76)
       18 + 3х 5              ( 33)                              15 + 5 х 5             ( 40)
              34 + 28          ( 62)                                     26 + 54          ( 80)
       2 х 2 + 3               ( 7 )                                3 х 4 + 2               ( 14)
              99 – 72          ( 27)                                       88 – 52          ( 36)
      25 – ( 12 – 3)           ( 16)                              4 х 5 + 46           ( 66 )
      2 х 5  + 37                ( 47)                               26 + ( 23 – 5)    ( 44)
      36 + (24 – 6)             (54)                               24 – ( 11 – 2)      ( 15)

Замінити спільною назвою.
              1 команда                                                   2 команда
км,  м,  дм, см,  мм ( одиниці довжини)   рік, місяць, доба, година, хвилина
                                                                      ( міри часу)

Подумай
1 команда.
Як розставити 5 стільців, щоб біля кожної з чотирьох стін стояло по 2 стільці?
2 команда.
Як розставити 6 стільців, щоб біля кожної стояло по 2 стільці?

Завдання для капітанів команд.
Яке число наступне?
1 команда:          31, 25, 19, 13, *   ( 7)
2 команда:          10, 22, 34, 46, *   ( 58)

ІІІ. Підсумок





Немає коментарів:

Дописати коментар